Gebelikte Beslenme

Gebelikte Beslenme | Minegül Eben - Hizmetler

Gebelikte Beslenme

Gebelikte beslenme ve normal beslenmenin farkı ne? Beslenme, yaşam zincirinin içinde yer alan, sağlık ve gelişimi kapsayan temel bir unsurdur. Gebelik, beslenme gereksiniminin arttığı özel süreçlerden biridir. Bir kadının bebeğini sağlıkla kucağına alabilmesi için hamile kalmadan önce düzenli beslenmesi ve sağlıklı yaşam koşullarına sahip olması gereklidir.

Gebelikte beslenme nasıl olmalıdır?

Gebelikte beslenme daha doğrusu bu süreçte doğru beslenme annenin ve gelişmekte olan fetüsün sağlığı açısından oldukça önemlidir. Bu dönemde alınan besin maddelerinin az ya da çok tüketilmesinin gebeliğe etkisi belirli durumlara göre değişebilir. Doğru beslenmek sadece gebelikte değil kişinin tüm hayatı boyunca önemlidir. Sağlıklı olmanın temel koşullarından biri yeterli ve dengeli beslenmektir. Yetersiz ve dengesiz beslenme birçok sorunun (vitamin ve mineral yetersizlikleri, obezite, demir eksikliği anemisi, iyot yetersizliği hastalıkları, kalp damar hastalıkları, raşitizm, osteoporoz vb.) oluşmasına neden olur. Yeni nesillerin sağlıklı olması için sağlıklı bir gebelik şarttır.

Gebelikte beslenme sırasında sağlıklı bir yaşam tarzının aşağıdaki temel bileşenleri şunlardır:

• Uygun kilo alımı
  • Dengeli beslenme
  • Düzenli egzersiz
  • Uygun ve zamanında vitamin ve mineral takviyesi

Sağlıklı bir hamileliği sürdürmek için günlük belirli bir kalori alımına ihtiyaç vardır. Bu kaloriler dengeli bir protein, meyve, sebze ve kepekli tahıl diyetinden gelmelidir. Tatlılar ve yağlar minimumda tutulmalıdır. Sağlıklı ve dengeli bir diyet, mide bulantısı ve kabızlık gibi bazı hamilelik belirtilerini azaltmaya da yardımcı olabilir.

Gebelikte hangi vitamin ve minerallere ihtiyaç vardır?

Protein

Gebelikte beslenmenin önemli noktalarından biri protein, beyin de dahil olmak üzere bebeğin doku ve organlarının uygun şekilde büyümesini sağlamak için kritik öneme sahiptir. Ayrıca hamilelik sırasında meme ve rahim dokusunun büyümesine yardımcı olur. Hatta artan kan akışınızda rol oynar ve bebeğinize daha fazla kan gönderilmesini sağlar. Protein ihtiyaçlarınız hamileliğin her üç ayında artar.

İyi protein kaynakları şunları içerir:

• Kırmızı veya beyaz et
  • Yumurta
  • Süt ve süt ürünleri
  • Kuru baklagiller (fasulye, nohut, börülce, maş fasulyesi, kinoa, mercimek vb.)
  • Tahıl ürünleri
  • Badem
  • Fındık
  • Fıstık

Kalsiyum

Kalsiyum bebeğinizin kemiklerini oluşturmaya yardımcı olur ve vücudunuzun sıvı kullanımını düzenler. Doğum öncesi düzenli olarak vitamin ihtiyacını desteklemek için muhtemelen ek kalsiyuma ihtiyacınız olabilir. Kadın hastalıkları ve doğum uzmanınız buna karar verecektir.

İyi kalsiyum kaynakları şunları içerir:

• Süt
  • Yoğurt
  • Ayran
  • Peynir
  • Koyu yeşil, yapraklı sebzeler

D vitamini

Kemik ve diş sağlığı, bağışıklık sistemi için çok önemlidir. Doğum sonrasında oluşabilen yorgunluk, halsizlik gibi sıkıntıların önlenmesinde anneye D vitamini takviyesinin (eğer eksiklik varsa) yapılmasının önemli olduğu biliniyor. Her gün 10-15 dakika güneşlenmeye özen gösterin.

Demir: Gelişen bebeğin vücudunda oksijen taşıması için hemoglobin gereklidir. Az yağlı kırmızı et, yumurta, kuru baklagil ve tahıllardan (demirle zenginleştirilmiş) demir alabilirsiniz.

Omega- 3: Son çalışmalar, özellikle hamileliğin son 3 ayında alınan saf omega-3’ün bebeğin IQ seviyesini artırdığını gösteriyor. Sık sık balık tüketemiyorsanız hamileliğin bu döneminde ve emzirme döneminde de omega-3 takviyesi almaya özen göstermelisiniz.

Gebelikte aşermeler ve yemek isteksizlikleri neden olur?

Hamilelik sırasında, belirli yiyeceklere karşı isteksizlik yaşayabilirsiniz, bu da koku veya tadı beğenmeyeceğiniz anlamına gelir. Ayrıca en az bir tür yiyecek için canınız çekilebilir. Kadınların hamilelik sırasında neden yiyecek istekleri veya isteksizlikleri geliştirdiği açık değildir. Bununla birlikte, araştırmacılar hormonların bir rol oynadığına inanıyor. Hamilelik sırasında yemeniz gereken gıdalara karşı olumsuz reaksiyonlarınız varsa doktorunuzla konuşun. Doktorunuz, diyetinizdeki bu besinlerin eksikliğini telafi etmek için başka yiyecekler veya takviyeler önerebilir.

Gebelikte sağlıklı kilo alımı nasıl olmalıdır?

Kilo alımı konusunda endişeleriniz varsa, çok fazla stres yapmayın. Hamilelik sırasında bir miktar kilo alımı normaldir. Ekstra ağırlık bebeğe besin sağlar. Bir kısmı da bebek doğduktan sonra emzirmek için saklanır. Kadınlar hamilelik sırasında ortalama 10-12 kg alabilirler. Daha fazla kiloyla başlarsanız daha az kilo almanız veya hamilelikten önce zayıfsanız daha fazla kilo almanız normaldir. Hamileliğiniz sırasında almanız için uygun kilo miktarı hakkında doktorunuzla konuşabilirsiniz.

Gebelik sürecinde egzersiz yapılmalı mı?

Gebelikte beslenme odaklı bir diyet yapmanın yanı sıra, hamilelik sırasında egzersiz yapmak sağlığınızı yönetmenize ve stres atmanıza yardımcı olabilir. Yüzmek ve yürümek, hareket etmek için iyi seçeneklerdir. Hoşunuza giden bir aktiviteyi seçebilirsiniz. Hamileliğinizden önce egzersiz yapmadıysanız, yavaş başlayın ve aşırıya kaçmayın. Ekstra destek için özellikle hamile insanlara özel bazı egzersizlere veya derslere bakmayı düşünebilirsiniz. Susuz kalmamak için bol su içmek de önemlidir. Yeni bir egzersiz rutinine başlamadan önce doktorunuzla mutlaka konuşmalısınız.