Polikistik Over Sendromu (PCOS)

Polikistik Over Sendromu | Minegül Eben - Hizmetler

Polikistik Over Sendromu (PCOS) nedir?

Polikistik over sendromu (PCOS), yumurtalıkların anormal miktarda androjen, genellikle kadınlarda küçük miktarlarda bulunan erkek seks hormonları ürettiği bir durumdur. Polikistik over sendromu adı, yumurtalıklarda oluşan çok sayıda küçük kistleri (sıvı dolu keseler) tanımlar. Bununla birlikte, bu bozukluğu olan bazı kadınlarda kist olmazken, bozukluğu olmayan bazı kadınlarda kist gelişir.

Yumurtlama, olgun bir yumurta bir yumurtalıktan salındığında meydana gelir. Bu, bir erkek sperm tarafından döllenebilmesi için olur. Yumurta döllenmezse adet döneminde vücuttan atılır.

Bazı durumlarda, kadın yumurtlamak için gereken hormonları yeterince üretmez. Yumurtlama olmadığında, yumurtalıklar birçok küçük kist geliştirebilir. Bu kistler androjen adı verilen hormonları üretir. PCOS’lu kadınlar genellikle yüksek düzeyde androjene sahiptir. Bu, bir kadının adet döngüsünde daha fazla soruna neden olabilir. Ve PCOS semptomlarının çoğuna neden olabilir.

PCOS tedavisi genellikle ilaçla yapılır. Bu, PCOS’u tedavi edemez, ancak semptomların azaltılmasına ve bazı sağlık sorunlarının önlenmesine yardımcı olur.

PCOS’a ne sebep olur?

PCOS’un kesin nedeni açık değildir. PCOS’lu birçok kadının insülin direnci vardır. Bu, vücudun insülini iyi kullanamadığı anlamına gelir. İnsülin seviyeleri vücutta birikir ve daha yüksek androjen seviyelerine neden olabilir. Obezite ayrıca insülin seviyelerini artırabilir ve PCOS semptomlarını daha da kötüleştirebilir.

PCOS için riskler nelerdir?

Annenizde veya kız kardeşinizde varsa, PKOS olma olasılığınız daha yüksek olabilir. Ayrıca insülin direnciniz varsa veya obezseniz buna sahip olma olasılığınız daha yüksek olabilir.

PCOS’un belirtileri nelerdir?

PCOS belirtileri şunları içerebilir:

• Kaçırılan dönemler, düzensiz dönemler veya çok hafif dönemler
  • Büyük veya çok sayıda kisti olan yumurtalıklar
  • Göğüs, mide ve sırt dahil olmak üzere aşırı vücut kılları (hirsutizm)
  • Kilo alımı, özellikle göbek çevresinde (karın)
  • Akne veya yağlı cilt
  • Erkek tipi kellik veya saç seyrelmesi
  • Kısırlık
  • Boyunda veya koltuk altlarında küçük fazla deri parçaları (cilt etiketleri)
  • Boynun arkasında, koltuk altlarında ve göğüslerin altında koyu veya kalın deri lekeleri

PCOS nasıl teşhis edilir?

Sağlık uzmanınız tıbbi geçmişiniz ve belirtileriniz hakkında sorular soracaktır. Ayrıca bir fizik muayeneniz olacak. Bu muhtemelen bir pelvik muayeneyi içerecektir. Bu muayene, vücudunuzun içindeki ve dışındaki üreme organlarınızın sağlığını kontrol eder.

PCOS’un bazı belirtileri, diğer sağlık sorunlarının neden olduğu belirtilere benzer. Bu nedenle, aşağıdaki gibi testleriniz de olabilir:

• Bu test, kan damarlarının, dokuların ve organların görüntülerini oluşturmak için ses dalgaları ve bir bilgisayar kullanır. Bu test, yumurtalıkların boyutuna bakmak ve kistleri olup olmadığını görmek için kullanılır. Test ayrıca rahmin (endometriyum) zarının kalınlığına da bakabilir.
  • Kan testleri. Bunlar yüksek düzeyde androjen ve diğer hormonları arar. Sağlık uzmanınız ayrıca kan şekeri seviyenizi de kontrol edebilir. Ve kolesterol ve trigliserit seviyenizi kontrol ettirebilirsiniz.

PCOS nasıl tedavi edilir?

PCOS tedavisi bir dizi faktöre bağlıdır. Bunlar yaşınızı, semptomlarınızın ne kadar şiddetli olduğunu ve genel sağlığınızı içerebilir. Tedavi türü, gelecekte hamile kalmak isteyip istemediğinize de bağlı olabilir.

Hamile kalmayı planlıyorsanız, tedaviniz şunları içerebilir:

• Diyet ve aktivitede bir değişiklik. Sağlıklı bir diyet ve daha fazla fiziksel aktivite, kilo vermenize ve semptomlarınızı azaltmanıza yardımcı olabilir. Ayrıca vücudunuzun insülini daha verimli kullanmasına, kan şekeri düzeylerini düşürmesine ve yumurtlamanıza yardımcı olabilirler.
  • Yumurtlamaya neden olan ilaçlar. İlaçlar, yumurtalıkların yumurtaları normal şekilde salmasına yardımcı olabilir. Bu ilaçların da belirli riskleri vardır. Çoklu doğum (ikiz veya daha fazla) şansını artırabilirler. Ve yumurtalık hiperstimülasyonuna neden olabilirler. Bu, yumurtalıkların çok fazla hormon salgıladığı zamandır. Karın şişkinliği ve pelvik ağrı gibi semptomlara neden olabilir.

Hamile kalmayı planlamıyorsanız, tedaviniz şunları içerebilir:

• Doğum kontrol hapları. Bunlar adet döngülerini kontrol etmeye, androjen seviyelerini düşürmeye ve akneyi azaltmaya yardımcı olur.
  • Diyabet ilacı. Bu genellikle PCOS’ta insülin direncini düşürmek için kullanılır. Ayrıca androjen seviyelerini düşürmeye, saç büyümesini yavaşlatmaya ve daha düzenli yumurtlamanıza yardımcı olabilir.
  • Diğer semptomları tedavi etmek için ilaçlar. Bazı ilaçlar saç büyümesini veya akneyi azaltmaya yardımcı olabilir.

Ne zaman tıbbi yardım almalıyım?

Adet görmediyseniz veya düzensiz adet gördüyseniz, aşırı kıllanma, sivilce ve kilo aldıysanız, değerlendirme için doktorunuzu arayın.

• PCOS, doğurganlık çağındaki kadınlar için çok yaygın bir hormon sorunudur.
  • PCOS’lu kadınlar yumurtlamayabilir, yüksek düzeyde androjene sahip olabilir ve yumurtalıklarda çok sayıda küçük kist olabilir.
  • PCOS, adet dönemlerinin gecikmesine veya düzensiz olmasına, aşırı saç büyümesine, akneye, kısırlığa ve kilo alımına neden olabilir.
  • PCOS’lu kadınlar, tip 2 diyabet, yüksek tansiyon, kalp sorunları ve endometriyal kanser için daha yüksek risk altında olabilir.
  • PCOS tedavisi türleri, bir kadının hamile kalmayı planlayıp planlamadığına bağlı olabilir. Gelecekte hamile kalmayı planlayan kadınlar farklı türde ilaçlar alabilirler.