Endometriozis (Çikolata Kisti)

Çikolata Kisti | Minegül Eben - Hizmetler

Endometriozis (Çikolata Kisti) Nedir?

Endometriozis, kadının rahmini kaplayan dokuya benzer doku rahmin dışında büyüdüğünde meydana gelir. Bu doku, adet döneminiz boyunca normal rahim dokusunun yaptığı gibi davranır: Döngünün sonunda parçalanır ve kanar. Ama bu kanın gidecek yeri yok. Çevredeki alanlar iltihaplanabilir veya şişebilir. Yara dokusu ve lezyonlarınız olabilir.

Endometriozis (Çikolata Kisti) Türleri Nelerdir?

Nerede olduğuna bağlı olarak üç ana endometriozis türü vardır:

Yüzeysel periton lezyonu. Bu en yaygın türdür. Pelvik boşluğunuzu kaplayan ince bir film olan peritonunuzda lezyonlarınız var.

Endometrioma (yumurtalık lezyonu). Çikolata kisti olarak da adlandırılan bu koyu renkli, sıvı dolu kistler yumurtalıklarınızın derinliklerinde oluşur. Tedaviye iyi yanıt vermezler ve sağlıklı dokuya zarar verebilirler.

Derin infiltre endometriozis. Bu tip peritonunuzun altında büyür ve bağırsaklarınız veya mesaneniz gibi rahminizin yakınındaki organları içerebilir. Endometriozisli kadınların yaklaşık %1 ila %5’inde buna sahiptir.

Endometriozis (Çikolata Kisti) Belirtileri
Herhangi bir semptom fark etmeyebilirsiniz. Onlara sahip olduğunuzda şunları içerebilirler:

• Adet döneminde sırt ağrısı
  • Şiddetli adet krampları
  • Kaka yaparken veya çiş yaparken ağrı, özellikle adet döneminde
  • Adet sırasında olağandışı veya ağır kanama
  • Dışkınızda veya idrarınızda kan
  • İshal veya kabızlık
  • Ağrılı seks
  • Geçmeyen yorgunluk
  • Hamile kalma sorunu

Endometriozis (Çikolata Kisti) Nedenleri
Doktorlar endometriozise neyin sebep olduğunu tam olarak bilmiyorlar. Bazı uzmanlar, endometriyal hücreler içeren adet kanının, fallop tüplerinizden ve hücrelerin organlarınıza yapıştığı pelvik boşluğunuza geri dönebileceğini düşünüyor. Buna retrograd menstrüasyon denir.

Genleriniz de bir rol oynayabilir. Annenizde veya kız kardeşinizde endometriozis varsa, bunu alma olasılığınız daha yüksektir. Araştırmalar, bir nesilden diğerine daha da kötüleşme eğiliminde olduğunu gösteriyor.

Endometriozisli bazı kadınlarda bağışıklık sistemi bozuklukları da vardır. Ancak doktorlar bir bağlantı olup olmadığından emin değil.

Endometriozis (Çikolata Kisti) Komplikasyonları
Şiddetli endometriozis ağrısı yaşam kalitenizi etkileyebilir. Bazı kadınlar kaygı veya depresyonla mücadele eder. Tıbbi tedaviler ve akıl sağlığı bakımı yardımcı olabilir.

Endometriozis, yumurtalık kanseri veya endometriozis ile ilişkili adenokarsinom adı verilen başka bir kanser riskinizi artırabilir.

Endometriozis (Çikolata Kisti) ve Doğurganlık
Endometriozis kısırlığın önde gelen nedenidir.Endometriozis üreme organlarınızı etkiliyorsa, hamile kalamama bir sorun haline gelebilir:

Endometriyal doku yumurtalıklarınızın etrafını sardığında, yumurtalarınızın salıverilmesini engelleyebilir.
Doku, spermin fallop tüplerinize çıkmasını engelleyebilir.
Döllenmiş bir yumurtanın tüplerinizden rahminize kaymasını engelleyebilir.
Bir cerrah bu sorunları çözebilir, ancak endometriozis başka şekillerde gebe kalmanızı zorlaştırabilir:

Vücudunuzun hormonal kimyasını değiştirebilir.
Vücudunuzun bağışıklık sisteminin embriyoya saldırmasına neden olabilir.
Yumurtanın kendisini implante ettiği rahminizi kaplayan doku tabakasını etkileyebilir.
Doktorunuz endometriyal dokuyu cerrahi olarak çıkarabilir. Bu, spermin yumurtayı dölleme yolunu temizler.

Endometriozis (Çikolata Kisti) Tanısı

Doktorunuz belirtilerinize dayanarak endometriozis şüphesi duyabilir. Bunu doğrulamak için aşağıdakileri içeren testler yapabilirler:

Pelvik muayene. Doktorunuz rahminizin arkasında kist veya yara izi hissedebilir.
Görüntüleme testleri. Ultrason, BT taraması veya MRI, organlarınızın ayrıntılı resimlerini yapabilir.
Laparoskopi. Doktorunuz karnınızda küçük bir kesik açar ve ucunda kamera bulunan ince bir tüp (laparoskop olarak adlandırılır) yerleştirir. Lezyonların nerede ve ne kadar büyük olduğunu görebilirler. Bu genellikle endometriozis olduğundan tamamen emin olmanın tek yoludur.
Biyopsi. Doktorunuz genellikle laparoskopi sırasında bir doku örneği alır ve bir uzman tanıyı doğrulamak için mikroskop altında inceler.

Endometriozis (Çikolata Kisti) Tedavileri
Endometriozisin tedavisi yoktur. Tedaviler genellikle cerrahi veya ilaç içerir. Kendinizi daha iyi hissetmenize yardımcı olan şeyi bulmak için farklı tedaviler denemeniz gerekebilir.

Ağrı kesici ilaç. Doktorunuz reçetesiz satılan bir ağrı kesici önerebilir. İbuprofen (Advil, Motrin) veya naproksen (Aleve) gibi steroid olmayan antienflamatuar ilaçlar (NSAID’ler) birçok insan için çalışır. Bunlar ağrınızı hafifletmiyorsa, diğer seçenekleri sorun.

Hormonlar. Hormonal tedavi, vücudunuzun oluşturduğu östrojen miktarını düşürür ve döneminizi durdurabilir. Bu, lezyonların daha az kanamasına yardımcı olur, böylece çok fazla iltihaplanma, yara izi ve kist oluşumu olmaz.