Vajinismus

Vajinismus | Minegül Eben - Hizmetler

Vajinismus nedir?

Vajinismus cinsel ilişkinin zorlu ya da imkansız olmasına neden olan vajinal kaslarda istemsiz kasılmaların olduğu durumdur. Yaygın olarak görülen kadın psikoseksuel sorunlarından biridir. Vajinismus, cinsel ağrı bozuklukları içinde sınıflandırılan ve ülkemizde cinsel işlev bozukluğu hastaları arasında tedavi başvurularının büyük çoğunluğunun sebeplerinden biridir. Penis değil çoğu zaman parmak, tampon veya jinekolojik muayene sırasında kullanılan spekulum için de benzer engel söz konusudur. Bu bozukluk, belirgin bir sıkıntıya ya da kişilerarası ilişkilerde zorluklara neden olabilir. Vajinismus, evlilik yaşamı içinde cinsel birleşmenin gerçekleşmesine engel olan durumlar içinde sık görülen nedenlerden biridir.

Vajinismus belirtileri nelerdir?

• Cinsel ilişki sırasında rahatsızlık veya ağrı
  • Vajinal kas spazmları
  • Ağrı nedeniyle seks yapamama
  • Pelvik muayene yapamama

Vajinismus türleri nelerdir? Kaç çeşit vajinismus vardır?

Vajinismusun 2 ana türü vardır. Bunlardan biri ‘’Öncelik’’ dediğimiz; bir kadının vajinasına penis de dahil olmak üzere bir şey, her girdiğinde veya vajinasına hiçbir zaman hiçbir şey sokamadığında ağrı çekmesidir. Ömür boyu vajinismus olarak da adlandırılır. Diğeri ise ‘’İkincil’’ olarak ifade ettiğimiz, bir kadının daha önce ağrısız seks yaptığı, ancak daha sonra zor veya imkansız hale geldiği zamandır. Edinilmiş vajinismus da denir.

Vajinismus nedenleri nelerdir?

Vajinismusun tam olarak neden olduğunu bilinmemekle beraber genellikle endişe veya seks korkusuyla bağlantılıdır . Travmatik doğum veya jinekolojik işlem öyküsü de bu durumu tetikleyebililr. Ancak hangisinin önce geldiği, vajinismus mu yoksa kaygı mı olduğu her zaman net değildir. Enfeksiyonlar ve kuruluk gibi diğer sağlık sorunları da ağrılı cinsel ilişkiye neden olabilir. Buna neyin sebep olduğunu bulmak için bir doktora görünmek önemlidir.

Vajinismus tanısı nasıl konulur?

Belirtileriniz, tıbbi ve cinsel geçmişiniz hakkında detaylı bilgi paylaşımı yapılır. Ağrıya neden olabilecek diğer sağlık koşullarını aramak için bir pelvik muayene yapılır. Muayeneyi mümkün olduğunca yavaş ve nazikçe hareket ederek, ayrıntılı anlatımlarla yapmaktayız.

Vajinismus tedavisi nasıldır?

Ülkemizde toplumsal, kültürel, sosyal etmenlerin ve dini inançların etkisi nedeniyle cinsellik, rahatça soru sorulamayan, konuşulamayan bir konu olmayı sürdürmektedir. Kadınların cinsel fonksiyon durumlarını değerlendirilmeli ve cinsel yaşama ilişkin sorunları belirlemeye yönelik girişimlerde bulunulmalıdır. Kadın Hastalıkları ve Doğum uzmanlarının, gerekli danışmanlık hizmetini vererek kadınların cinselliğe bakış açılarının ortaya çıkarılmasında, bu konuyla ilgili bilinçlendirilmesinde, sorunun oluşmadan önlenmesinde ve erken tanılanmasında, uygun birim ya da profesyonellere yönlendirilmesinde ve yaşam kalitelerinin artırılmasında önemli bir rolü bulunmaktadır.

Vajinismus tedavi stratejisinde, vajinismuslu kadınlar vajina çevresindeki kasları kontrol etmeyi ve gevşetmeyi öğrenmek için evde egzersiz yapabilirler . Buna aşamalı duyarsızlaştırma denir ve fikir, yerleştirme konusunda rahat olmaktır. Vajinismus tedavisi olanaklı olduğunca hastayı ve eşini kapsayarak bireyselleştirilmelidir. İlk olarak, idrar yaparken akışı durdurmak için kullandığınız kasları sıkarak Kegel egzersizleri yapılabilir:

• Kasları sıkın.
  • Onları 2 ila 10 saniye basılı tutun.
  • Kasları gevşetin.

Bir seferde yaklaşık 20 Kegel yapın. Bunları günde istediğiniz kadar yapabilirsiniz. Vajinismusu korku veya endişe ile bağlantılı olan kadınlar için cinsel terapi genellikle yardımcı olur.

Cinselliğin doğal, normal bir aktivite olduğuna yönelik bilgi ve inanışları arttırmak amacıyla kadınları bilgilendirmek önemlidir.

Vajinismus yalnızca cinsel işlev bozukluğu olmasının ötesinde ruh sağlığının birçok bileşeniyle ilişkilidir. Tanıdaki güçlüklerin göz önünde bulundurularak hastanın değerlendirilmesi gerekmektedir.

Tedaviye uyumu olan hastalarda çok yüksek başarı oranları nedeniyle bu sorunun tanınması ve bu konuda eğitim almış uzmanlara yönlendirilmesi önemlidir.

Vajinismus erkeği ne demek?

Vajinismus sorunu yaşayan kadının cinsel partnerine vajinismus erkeği adı verilmektedir. Vajinismus erkeğinin tedavi sürecinde doğru yönetilmesi tedavi başarısının en önemli belirleyicilerinden biridir. Tedaviye yön verirken, vajinismus erkeğinin davranışlarını, soruna ve eşine olan tutumunu göz önünde bulunduran özel bir yaklaşım sergilemelidir. Vajinusmus sorunu yaşayan kadının partnerinde cinsel işlev bozukluklarının gözden kaçırılmaması, kadınla eş zamanlı olarak tedavi edilmesi, çiftin cinsel yaşam kalitesinin belirlenmesinde büyük rol oynar.

Vajinismus psikolojik bir durum mudur?

Vajinismus, cinsellikle ilgili psikolojik sorunlardan kaynaklanabilmektedir. Travma veya istismar öyküsü olan kadınlar bazen durumu zorlaştırabilir. Seksle ilgili genel kaygı da vajinismusa yol açabilir ve birçok kadın, vajinal seks yapmayı ilk denediklerinde bu duruma sahip olduklarını keşfederler. Cinsel bilgisizlik veya yanlış bilgilenme sonucu oluşan önyargıların; cinselliğe ilişkin aşırı kaygı, suçluluk duyguları, gerçekçi olmayan beklentiler veya başaramama korkusuna ve dolayısıyla cinsel işlev bozukluklarına yol açtığı bilinmektedir. Vajinismus yalnızca cinsel işlev bozukluğu olmasının ötesinde ruh sağlığıyla da ilişkilidir. Tedaviye uyumu olan hastalarda çok yüksek başarı oranları elde edilmektedir.